Hemåt

Äntligen fredag och dags att åka hem! Har inte hunnit med att ha hemlängtan denna gången men det har ju bara varit två veckor och jag hade besök i helgen. Sista arbetsdagen här är väldigt lugn. Snart daxs för lunch. Vet inte vart vi går idag. Vi har varit på samma restaurang varje dag förutom en. Det finns massor att välja där men mycket är friterat eller har massa ost. Men de har en fin salladsdisk också.

Vid fyra ska vi som ska flyga till Köpenhamn åka till flygplatsen. De andra stannar tills imorgon eller söndag. Kanske hinner köpa lite choklad till nån där hemma innan flyget går.

Slutviftat för denna gång!

tid

Tiden går fort som tur är, det är redan torsdag och jag har precis checkat in på nätet för hemresan imorgon.

Det är många som känner sig sjuka här, en är hemma med ordentlig influensa, flera andra är förkylda och känner sig hängiga, inklusive jag. Speciellt igår kväll, orkade ingenting, låg på hotellet och kollade film och beställde upp mat till rummet, det är första gången jag gör det när jag är själv. Såg Igelkotten. Boken läste jag för två år sen och den var helt fantastiskt bra. Filmen var jättetråkig, långsam, vinklad från fel person, fy så besviken jag blev :-(

I tisdags var jag däremot social på kvällen. Gick med C och kollad i affärer och käkade sen i hotellets matsal. Flera andra dök upp där också, mycket trevligt.

Ikväll ska vi ut på en sista fest tillsammans med alla som jobbar här. Vi ska börja med tapas och vin på en restaurang nära vårt hotell. Sen tror jag tanken är att de som vill ska gå på nattklubb men jag vet inte riktigt om de menar förrätt på detta stället och sen middag på ett annat. Får se vad som händer. Vi har en timme på oss på hotellet så jag hinner packa.

Söndag!

Söndagen började likadant som lördagen, sov länge och åt länge. Tillbringade förmiddagen på centralmarknaden. 5 stora hallar med frukt, grönt, kött, ost, fisk. Ute fanns massor av stånd med kläder, väskor, pälsmössor, kryddor, väskor mm mm Ett par gamla tanter gick runt med stora buntar strumbyxor som de sålde. Handlade…..ingenting. Var lite sugen på en pälsmössa ;-)

Åt en sen lunch på en armenisk restaurang med en ”fantastisk” flygel och tjusiga lampor. Mycket god inbakad fisk.

Vid  fyra tog N ta xi till flygplatsen och jag var själv igen. Trist, men veckan kommer att gå fort och snart är det fredag. Lyckades få tummen loss och gick o tränade på kvällen‼!

Lördag!

Sov länge och åt frukost länge. Finns så mycket att äta på frukostbuffén, synd att man inte kan äta mer :-) Tog en taxi till en marknad vi läst om som låg en bit bort. Den var betydligt mindre än vi hade föreställt oss men väldigt trevlig. De sålde allt från kammar till kött. Det fanns en speciell karusell också, med en väldigt lång tax. Marken var täckt av is, sandad och inte hal, men väldigt kallt att gå på.

Vi hade tänkt gå tillbaka till andra sidan floden och gamla stan men trots att solen sken från en blå himmel var det alldeles för kallt så vi tog bussen istället. Chansade och tog första bästa buss som kom och vi hade tur för den tog oss över floden. Det ligger tjock is på floden, ett helt gäng motorcyklar körde omkring på en del och det fiskades på en annan.

Efter den värmande bussturen kunde vi gå ett tag till. Men inte långt, fy sjutton vad kallt det var! Var tvungna att gå in i en souvenirbutik för att värma oss. Och sen ett café för att fika. Inte klokt vad kyla kan få en att göra :-) Fortsatte vår promenad runt i gamla stan, massor av kyrkor, kolster, gamla hus som höll på att ramla sönder och lite roliga skyltar.

Hann med lunch också innan vi vandrade hemåt. Precis utanför hotellet ligger en liten trästuga, ett ”tea house” där vi gick in för att dricka te. Det var jättemysigt och väldigt varmt och skönt.

Vilade lite på hotellet innan vi vandrade ut igen. Gick bort mot centralstationen och ett shoppingcenter där. Det finns många shoppingcenter, skönt när det är så kallt. Käkade på en asiatisk restaurang ikväll.

Fredag!

I fredags kom Niclas hit, han kom vid två och fick nyckel till rummet. Jag jobbade till halv 6. Vi försökte få åka vid fem men det gick de inte med på :-( Fick en fråga under de sista tre timmarna, känns lönt!

Måste berätta att alla tjejer fick blommor idag, först vars en tulpan sen vars en ros. När vi åt lunch fick vi en tulpan till. Internationella kvinnodagen firas så här. Är väldigt kluven till det sättet att "fira". Det finns så många kvinnor i världen som har det svårt, tycker det är deras dag, deras liv som ska uppmärksammas.

Det var annorlunda att komma in på hotellrummet och det var ljus o ljud o någon där, väldigt trevligt! Vi kollade lite vad man kan göra i Riga, vilka bra restauranger som finns osv Vi var båda hungriga och gick iväg. Det skulle finnas en bra restaurang ett kvarter bort och vi satsade på den. Men den var inte lätt att hitta. Riga är väldigt litet och man blir lurad av kartan. Dessutom låg det inne på ett hotell, det satt en liten, liten skylt brevid en dörr som var låst, man skulle gå runt och in genom en gård, receptionen på hotellet och sen upp för två trappor. Inte helt enkelt. Däruppe var det helt tomt förutom tre personer som satt i ett rum med en bar. Efter en stund kom en servitör och vi fick ett bord. Wow vilket ställe, ett gammalt hus var det med målningar i taket, ljuskronor, panel mm mm Mycket god mat var det, och supergott vin.

Och naturligtvis fick jag denna lilla dessert, det är ju ändå Internationella kvinnodagen, suck

Besök på Rimi

Tisdagen slutade efter en lång arbetsdag på hotellet med en köpesallad och en film, härligt. Behövde vila lite och vara själv.

Vi åker alltid minibuss till så efter en härlig frukostbuffé är det bara att gå ut till väntande bil. Det tar bara 20 minuter, känns lyxigt, har på andra ställen åkt en timme. Det innebär att vi är tillbaka på hotellet lite i sex.

Alla försvann till sina rum när vi kom tillbaka på onsdagen och jag gick, efter att ha lämnat ryggan på rummet, för att köpa lite mat på Rimi. Träffade en kollega i receptionen och tillsammans med ytterligare en gick vi till Rimi för att handla. När vi stod vid de grillade kycklingarna sa hon plötsligt att det hade varit gott med inbakad fisk på restaurangen mitt emot så vi gick dit för att äta istället. Den tredje kollegan hade ett möte. Ett glas vin och en god middag senare dök det upp två andra kollegor och vi satt kvar ett bra tag. Snabba vändningar ibland :-)

Festmåndag!

I måndags kväll hade vi fest med hela kontoret, det är inte så många, vi var nog 30 totalt. Vi åkte buss till ett naturmuseum utanför stan. Det låg i skogen och där var massor med snö. Vi gick en bra bit för att komma till en smedja, det var fruktansvärt kallt, mina tår höll på att förfrysa. Höll mig inne i smedjan så länge jag kunde men det var trångt. Vi fick alla slå en gång med en hammare på ett metallrör med en rund metallbit under som blev ett mynt. Väldigt meningslöst. Sen gick vi tillbaka i kylan till en restaurang. Där fick vi en mugg med het söt dryck, och ett snapsglas med typisk Lettländsk snaps. Man skulle hälla snapsen i den varma drycken, om man ville.
Mat fick vi också, först en sallad med ost, ägg, skinka mm, mycket mumsigt. Huvudrätt var massa olika saker, fläskstek, blodkorv, fisk, stekt potatis, surkål mm mm Till efterrätt fick vi äppelpaj m grädde. Vin, öl, snaps fanns i mängder! Men innan efterrätten spelade ett band Lettländska folkvisor och vi fick också prova på lätta folkdanser.
Buss hem skulle gå vid midnatt. Kl 11 var jag så trött så jag trodde jag skulle sitta upp och somna. Som tur var hade en kollega bil och skulle köra förbi vårt hotell så jag och en till fick åka hem, såååå skönt att komma i säng :-)

Dags igen

Ja då var det dags igen att vara på vift. Denna gång i Riga, Lettland. Anlände igår till ett snöigt Riga, det var snöstorm igår. De som flög hit tidigare på dagen fick landa i Tallin eller Helsingfors och spendera ett par timmar där. Jag var 10 minuter försenad :-) Direkt till hoteller, fick ett stort fint rum på åttonde våningen