Zoologiskt

På söndagen begav jag mig till zoo. Alla andra som är kvar var där förra veckan så jag åkte själv. Ganska skönt för då kan jag göra som jag vill :-) Fast jag började med sovmorgon, chatta med Emma som inte gått och lags sig för klockan var bara ett på natten, och åt frukost länge tillsammans med de andra svenskarna.

Även till zoo tar man färjan. Det tar bara halva tiden mot gårdagens resa, och där var dubbelt så mycket människor, och väldigt många fler barn för att inte tala om barnvagnar, mängder av barnvagnar men det är klart, åker man till zoo en söndag då är det väl vad man kan förvänta sig. Fast jag tycker nog det är lite konstigt att man åker med en månadsgammal bebis till zoo, men föräldrarna kanske gillar djur vad vet jag. Och nej, inga äldre syskon fanns med.

Jag hade fått tips att åka linbanan upp till övre entrén och att köpa combibiljett vid färjan, så jag kunde gå direkt från färjan till linbanan. Många hade inte gjort det och fick trava iväg till nedre entrén 500 m bort. De var lite småsura. Det var små linbanor, plats för 6 personer i varje. Trodde man skulle se lite fler djur på vägen upp, elefanter såg man men inte mycket mer. Och det var inte för att vi åkte så långt upp att vi bara såg stora djur!

Det var ett väldigt fint zoo, olika sektioner för australienska resp afrikanska djur. Inga nordiska, men de är kanske inte så roliga…. Här fanns koalor som satt o sov i ett träd, kängurur, wallabies, nästan som en känguru, emu, tasmanska djävlar som är mycket söta, ödlor, som är mindre söta, lejon, condor pasa, snöleopard, tiger, björn, elefant, giraff, markatta som satt och solade vid väggen, stenget, spindlar, krokodiler, sälar mm mm.

Känguru, wallaby och emu fanns i en inhägnad där man fick gå in. De höll sig en bit ifrån oss konstiga människor. Jag var på sälshow, kön var enorm och jag kom förbi när insläppet hade börjat och väntade tills alla gått in och sen travade jag in och satte mig på tredje raden. Det var en kort men bra show. Det fanns även fågelshow och spindelshow men jag ”missade” båda. Gorillorna var roliga. Det fanns en liten, säkert tonåring, som gick på två ben större delen av tiden. Har för mig att jag läst att vissa som är födda på zoo och som ser människor hela tiden går på två ben istället för fyra, det ser väldigt roligt ut. Den stora gråa hannen ställde sig upp, slog sig för bröstet och lät som Tarzan :-)

Lunch åt jag på ett café högst upp på kullen, utsikten över Sydney hamn var helt fantastisk. Helt plötsligt kom en papegoja flygande och satte sig på räcket. Det är ganska fantastiskt att våra burfåglar lever vilt här. Vi såg några i parken nära jobbet också. Och i bergen. De röda och gröna är coolast, den på zoo och vid jobbet var det. I bergen var de vita och gula. Vid den nedre entén/utgången låg en sälbassäng, man såg in genom sidan. Där simmade en säl runt och var enormt nyfiken på oss som var på andra sidan glaset. Den stod stilla i vattnet och bara stirrade på oss.

Färjan hem på sen eftermiddag och sen tog jag en promenad i hamnen och åt en glass!

          










  
   
  
   


                         
              

              

  
          

      


Kommentarer
Postat av: sara

Har du tagit bilderna? Jättefina:D Gillar den med giraffen och husen i bakgrunden!

2011-09-06 @ 16:18:45
Postat av: helen

Ja det är jag som har tagit alla bilder jag lägger ut här :-) Tack!

2011-09-07 @ 03:05:39
Postat av: Ingrid

Ja verkligen fina bilder. Du är ju riktigt duktig på att fotografera.

2011-09-07 @ 17:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0