Sista helgen

Så var det helg igen. Det händer inte så mycket under veckan, jobb, käka, softa på rummet. Men lördag är trevligare. Nu är det inte så många kvar, 2 svenskar varav den ena inte vill göra ngt och inte är särskilt rolig. Så jag hade planerat in att gå runt själv i staden idag. Men vid frukosten träffade jag två andra som precis kommit, så jag tillbringade dagen med dem istället. Väldigt trevligt. Blev lite shopping, lite presenter till någon där hemma kanske, och sen vandrade vi bara runt och kollade på staden. Åt lunch på en uteservering men det var på gränsen till för kallt, det blåste kalla vindar, och när solen gick i moln så var det inte så trevligt. Tog en tur runt operahuset och in i botaniska trädgården som var mer än park med gräsmattor.

Söndag och upp tidigt, hann med lite frukost innan jag blev hämtad av buss kvart över 7. Efter stopp på ett par hotell till var vi till slut 11 personer + guide/busschaufför som for iväg norrut mot Hunter valley. Stannade efter ca en timme för toa och kaffepaus. Lite innan tio var vi framme men eftersom vi var lite tidiga så körde vi en runda till huset där australienska bonde söker fru spelas in. Intressant eller... inte det kanske…. Trodde det skulle vara något betydligt roligare när guiden sa att han skulle visa oss något men alla är vi olika.

Första vingården klockan 10, fantastisk utsikt från altanen över vindruvsfält med berg i bakgrunden. Första, ja alla faktiskt, vinprovningen, började med vitt, blev förvånad att vi sen fick nästa vin i samma glas, men så var det på alla ställen vi kom till. Det fanns vatten om man ville skölja ur eller dricka men det gick ganska fort mellan de olika vinerna. Två vita, två röda och ett dessertvin provade vi. Det var en väldigt ny vinproducent. De hade köpt åkrar med vinrankor av en större gård som tyckte att de inte fick tillräckligt med druvor. Så klart kunde man köpa deras vin också och visst hade det varit kul, men jag har inte så många kilo kvar i väskan så det får vara.

Nästa provning var inte vin utan ost. Fick prova 6 olika ostar, feta marinerat i olika saker, getost också marinerat och några andra. Jag som inte gillar getost tyckte denna var god!!!! T.o.m så god att jag köpte en burk.

Sen var det vin igen, ett större ställe, väldigt trevlig person som tog emot oss, det var alltid en representant för huset som höll i själva provningen. Här fick vi nog 7 olika viner, den sista var vin blandat med konjak! Nu började bli lite livat i bussen :-)

Vi hann med två till innan lunch och det var lite för bra. Den första var väldigt liten, de gjorde också portvin. Det började de göra när skörden blev för dålig för att göra vin, men med lite mer alkohol i drygades druvorna ut och det blev en succé.

Till slut smakade allt likadant. Den sista innan lunch var dessutom inte någon höjdare, varken vin eller personen som höll i vinprovningen. Vid tredje började vi dessutom hälla ut vin som vi inte tyckte om :-)

Lunch kunde man boka innan eller köpa själv. Jag hade valt att köpa själv, det var ungefär hälften som hade gjord det. Vi åt på ett ölbryggeri och man kunde köpa en provsmakningsbricka med 7 olika ölsorter. Det gjorde jag så klart, det var ett platt brännbollsrack med hål i där man kunde hänga glas av snapsglasstorlek, en stor snaps.

Första stopp efter lunch var för att prova choklad, mums, fick lite småbitar av 4 olika chokladsorter. Och sen kunde man köpa förstås. Det fanns lite andra affärer här också och vi hann kolla runt en stund.

Sista, femte, vinprovningen för dagen var på det enda stället som gjorde bubbel. Det var också det enda stället vi fick kex och ost på. Och en mycket trevlig dam som höll i det hela. Köpte vin här, små flaskor med ett glas till, i plast så det går inte sönder i resväskan :-) Utanför toan på detta ställe hängde en skylt med texten: Our aim is to keep this bathroom clean. Gentlemen, your aim will help, stand closer its shorter than you think. Ladies, please remain seated for the entire performance.

Sen var det två timmars bussresa till hotellet men med hundraåringen som hoppade ut genom fönstret och försvann i lurarna så gick tiden väldigt fort. En liten tupplur blev det nog också.